CRP/Sänka

Undrar om sprucken blindtarm räknas som "magsjuka", för då var det första gången i mitt liv som jag haft magsjuka/influensa, bara det är ju helt crazy. Tur eller skicklighet, vem vet!?

När ronden kom förbi på måndag morgon hade de ännu inte fått analysen från senaste blodprovet. Visst hade jag lite ont i magen/buken och när läkaren tryckte lite överallt så ömmade det oavsett var på sex-packet han tryckte, men det var jämna plågor inget extremt tyckte jag. Fick höra långt efteråt att om det gått så långt att blindtarmen är mos så behöver det inte göra mer ont nödvändigtvis.

Läkaren trodde att antibiotikabehandlingen hade gett effekt och kanske skulle vi kunna bota mig utan operation t o m (Happy happy joy joy!!!), som grädde på moset så skulle jag även slippa fasta (hade då inte ätit eller druckit på ca 36 timmar) utan bara fått näring och antibiotika intravenöst. Klart man kände sig muntorr och loj, inget konstigt med det ...

Mindre än timme senare kom kirurgen med stirr i blicken springande med en rejäl käftsmäll; "ÄT INGET!!!" Du har ett CRP-värde på 430 (!!!!!!!!!!!!!!).

Läs följande länk och begrunda att jag hade ett CRP på 430.


Under söndag och måndag delade jag rum med en kille på avdelning 8 som hade en inflammerad blindtarm, han hade som jämförelse ett CRP på 50.

"Jag trodde man var död om man har ett CRP på 430?!?"
- Äldre man på avdelning 15 som fick plocka upp hakan från golvet när han hörde mitt CPR nämnas.



Kommentarer
Postat av: M

CPR = hjärt- och lungräddning!



CRP = "snabbsänka" !



åsså undar vi hur ditt innanmäte är beskaffat, när inte bara CRP är förhöjt utan även uppenbarligen smärtgränsen?!

2009-07-27 @ 19:46:19
Postat av: KungLigg

Såå sant, blev lite fel där. Kanske blev ordblind på kuppen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback