Varför heter det humorbefriad?

En dag som denna och man har alldeles för mycket tid att fundera över oväsentligheter. Humor och befriad, två ord som var för sig enbart är positiva. Tillsammans bildar de något ofrånkomligt negativt, jag tycker att det är både fascinerande och aningen märkligt. Det är mig veterligen ovanligt att använda ordet befria i samband med något negativt, tänk dig nedanstående scenarion:

- Kronofogden skulle säga "Hej, här kommer jag och befriar dig på din platta tv och dina smycken!"

- P-lisan skulle säga "Du har tyvärr felparkerat och därför måste jag befria dig från 500 kr!"

- Domstolen skulle utfärda "Frihetsbefrielse på livstid!"

- Chefen skulle säga "Nu har jag befriat dig från en löneökning detta år!"

- Tjuven skulle befria mig från min cykel.


Skulle det helt enkelt inte vara mer passande att säga humorberövad?
image63

Kommentarer
Postat av: Eftergift

Humorberövad?! Vari ligger humorn i att vara B-rövad?
Jag kan personligen gå i god för att det är mer skrattretande att ha en A-röv.

2007-03-27 @ 20:35:18
Postat av: Anonym

Såå många kloka (hmm) tankar min vän... =)

2007-03-27 @ 22:05:43
Postat av: Anna

Såå många kloka (hmm) tankar min vän... =)

2007-03-27 @ 22:05:50
Postat av: KungLigg

A-Lagare, A-Rövare, samma skrot och korn.

Tack Anna/Anonym, tänk att två personer tänkte samma sak samtidigt! Det måste betyda att det är sant, inte sant? ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback