ComHem ni retar gallfeber på mig IGEN
Ena dagen funkar det, andra dagen inte. Helt plötsligt kräver Internet-uppkopplingen att jag anger användarnamn och lösenord för att kunna surfa på World Wide Web. Lite halvduktig som jag ändå kan vara till och från har jag då varit så pass klok att jag sparat vad ComHem kallar för "Värdehandling" (töntigt) i skrivbordslådan, alltså pappersarket där uppgifter för uppkoppling står. Klonkar in dessa uppgifter och givetvis fungerar det ändå inte.
Eftersom jag själv jobbar inom kundtjänst så vet jag att irritation inte hjälper och faktiskt är det ju så att det inte är personen som svarar som är anledningen till mitt problem. Kliver därför in ett en yogahypnotiserande trans och intalar mig att vara en god kund när jag väl kommer fram till en människa på telefonen.
Hur lätt är det att välja rätt val i telefonväxeln? Det spelar ingen roll vad jag väljer så blir det fan alltid fel.
Försök 1:
Ringer 0771- 55 00 00 och väljer "Teknisk support och felsök". Hamnar +20 i kö med beräknad kötid på 8 minuter. Telefonrösten ber mig vänta kvar i luren efter samtalet och betygsätta 5 frågor på en skala 1-5. Redan innan jag nått fram så är mitt generella betyg nere på 4, bara för att jag känner mig osäker på mitt menyval, jag har säkert valt fel. Efter att ha väntat i 2 minuter så blir jag irriterad över att det inte går att knappra in mitt telefonnummer så att de kan ringa upp och jag slippa stå i telefonköp, betyg 3 nu. Efter 10 minuter är jag irriterad över att den beräknade kötiden inte ens var nära att gälla, betyg 2. Efter 20 minuter tutar det helt plötsligt upptaget i luren och samtalet är brutet. Betyg 1 och vad hade jag förväntat mig gällande ComHem?
Räknar baklänges från 10 och andas djupt tre gånger. Kliver in i en yogahypnotiserande trans igen ...
Försök 2:
Ringer 0771- 55 00 00 igen och väljer istället Abonnemangsfrågor. Nu vill jag bara få nya uppkopplingsuppgifter skickad till mig och inget annat. Betyget är nere på 4 direkt, för varför ska man behöva känna en olustkänsla över att göra ett enkelt menyval? Jag är +30 i kö och beräknad kötid är 14 minuter. Eftersom jag nu är medveten om att möjligheten att lämna telefonnummer inte finns så kan jag nu inte sätta betyg 3, betyget står kvar på 4. Efter ett par minuter börjar jag dock ledsna på den information som telefonrösten ger, "vill du byta kanaler hos en handläggare så kostar det 15 kr, du kan göra det kostnadfritt via hemsidan på bla bla bla" eftersom den informationen varvas en gång i minuten så ledsnar man och betyget är nere på 3. Efter 20 minuter så sänks betyget till 2 bara för att den beräknade kötiden är oduglig. Strax efter utspelar sig följande konversation:
ComHem: SPRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK ... hjälpa till med?
KungLigg: Hej?
ComHem: SPRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK.
KungLigg: Hallå, hörs jag? (På Hans af Klas-manér)
ComHem: Vänta ... ja nuså.
KungLigg: Hej, jag har ett problem och jag hoppas att du kan hjälpa mig. När jag ska logga in på Internet så frågar datorn mig efter användarnamn och lösenord. Kan du skicka mig nya uppkopplinguppgifter via posten mina verkar inte fungera längre.
ComHem: Du måste prata med "Teknisk support och felsök".
KungLigg: Kan du bara skicka mig mina uppkopplingsuppgifter med posten så är jag nöjd.
ComHem: Jag kan inte skicka ut nya uppkopplingsuppgifter.
KungLigg: Nyfiken fråga bara, vilka frågor kan du besvara egentligen? (Så vet man till nästa gång ...)
ComHem: Allmänna frågor bara.
KungLigg: Kan du koppla mig rätt?
ComHem: Ja. *Hon kopplar mig*
...
40 minuter senare fungerar Internet. ComHem har lyckats reta gallfeber på mig IGEN! Inte heller fick jag chansen att göra några val mellan 1-5 efter samtalet slut. Betygen blir 1 rakt igenom utan närmare eftertanke.

Eftersom jag själv jobbar inom kundtjänst så vet jag att irritation inte hjälper och faktiskt är det ju så att det inte är personen som svarar som är anledningen till mitt problem. Kliver därför in ett en yogahypnotiserande trans och intalar mig att vara en god kund när jag väl kommer fram till en människa på telefonen.
Hur lätt är det att välja rätt val i telefonväxeln? Det spelar ingen roll vad jag väljer så blir det fan alltid fel.
Försök 1:
Ringer 0771- 55 00 00 och väljer "Teknisk support och felsök". Hamnar +20 i kö med beräknad kötid på 8 minuter. Telefonrösten ber mig vänta kvar i luren efter samtalet och betygsätta 5 frågor på en skala 1-5. Redan innan jag nått fram så är mitt generella betyg nere på 4, bara för att jag känner mig osäker på mitt menyval, jag har säkert valt fel. Efter att ha väntat i 2 minuter så blir jag irriterad över att det inte går att knappra in mitt telefonnummer så att de kan ringa upp och jag slippa stå i telefonköp, betyg 3 nu. Efter 10 minuter är jag irriterad över att den beräknade kötiden inte ens var nära att gälla, betyg 2. Efter 20 minuter tutar det helt plötsligt upptaget i luren och samtalet är brutet. Betyg 1 och vad hade jag förväntat mig gällande ComHem?
Räknar baklänges från 10 och andas djupt tre gånger. Kliver in i en yogahypnotiserande trans igen ...
Försök 2:
Ringer 0771- 55 00 00 igen och väljer istället Abonnemangsfrågor. Nu vill jag bara få nya uppkopplingsuppgifter skickad till mig och inget annat. Betyget är nere på 4 direkt, för varför ska man behöva känna en olustkänsla över att göra ett enkelt menyval? Jag är +30 i kö och beräknad kötid är 14 minuter. Eftersom jag nu är medveten om att möjligheten att lämna telefonnummer inte finns så kan jag nu inte sätta betyg 3, betyget står kvar på 4. Efter ett par minuter börjar jag dock ledsna på den information som telefonrösten ger, "vill du byta kanaler hos en handläggare så kostar det 15 kr, du kan göra det kostnadfritt via hemsidan på bla bla bla" eftersom den informationen varvas en gång i minuten så ledsnar man och betyget är nere på 3. Efter 20 minuter så sänks betyget till 2 bara för att den beräknade kötiden är oduglig. Strax efter utspelar sig följande konversation:
ComHem: SPRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK ... hjälpa till med?
KungLigg: Hej?
ComHem: SPRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK.
KungLigg: Hallå, hörs jag? (På Hans af Klas-manér)
ComHem: Vänta ... ja nuså.
KungLigg: Hej, jag har ett problem och jag hoppas att du kan hjälpa mig. När jag ska logga in på Internet så frågar datorn mig efter användarnamn och lösenord. Kan du skicka mig nya uppkopplinguppgifter via posten mina verkar inte fungera längre.
ComHem: Du måste prata med "Teknisk support och felsök".
KungLigg: Kan du bara skicka mig mina uppkopplingsuppgifter med posten så är jag nöjd.
ComHem: Jag kan inte skicka ut nya uppkopplingsuppgifter.
KungLigg: Nyfiken fråga bara, vilka frågor kan du besvara egentligen? (Så vet man till nästa gång ...)
ComHem: Allmänna frågor bara.
KungLigg: Kan du koppla mig rätt?
ComHem: Ja. *Hon kopplar mig*
...
40 minuter senare fungerar Internet. ComHem har lyckats reta gallfeber på mig IGEN! Inte heller fick jag chansen att göra några val mellan 1-5 efter samtalet slut. Betygen blir 1 rakt igenom utan närmare eftertanke.

Kommentarer
Trackback