Att vara för smart för sitt eget bästa
Jo det kan hända och det hände mig imorse. Efter ett års "bredbandsuppkoppling" med snigelhastigheten 0,25 mbit/s tog jag mig äntligen i kragen och "uppgraderade" till hela 2 mbit/s (som för övrigt är nedre gränsen för att få kallas bredband).
Som en liten parvel som inväntar julafton satt jag och räknade dagarna till 1 juni då den nya hastigheten skulle realiseras i vägguttaget. Dagen D inföll och jag startade datorn och öppnade Aftonbladets hemsida ... och sannerligen gick det inte lite fortare ... Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!! Efter några sekunders glädje började jag tvivla, gick det verkligen tillräckligt fort? En snabb koll med TP TEST och inte helt oväntat hade inte hastigheten ändrats för fem öre, samma tröga trötta sega sura uppkoppling som senaste året..
Mailar kundtjänst och får ganska omgående ett klassiskt svar "Det är fixat nu, den nya hastigheten gäller inom ett par timmar". Skuttar iväg på jobbet och kommer sedan hem vid 22 för att provköra den nya hastigheten.. Går in på Aftonbladets hemsida och möts av "Sidan kan ej visas", Internet funkar inte alls längre. Eftersom jag inte är någon duvunge gällande datorer och Internet kan jag ganska omgående utesluta "skit bakom spakarna" och ett SMS till grannen visar att det inte är ett generellt problem i området. Tomten på Comhem har alltså lyckas fippla till det så jag numera inte alls hade någon hastighet alls, t o m trög trött sur och seg kändes helt plötsligt nostalgiskt lockande.
Vaknar dagen efter, alla hjärnceller har fått sin smarthetssömn. Ringer kundtjänst, måste göra valet om jag vill göra en felanmälan eller diskutera fakturafråga, väljer fakturafråga (Varför hade jag fått en sådan knepig faktura när jag betalar allt via autogiro?), knapprar sedan in kundnummer gör diverse val och efter ett par minuter i luren får jag beskedet "Fakturafrågor har öppet vardagar mellan ... Välkommen åter! *KLICK*".
Milt irriterade gör jag ett nytt försök, väljer istället felanmälan och gör samma val och efter några minuter hörs "Du har nu plats 6 som betjänas av 27 handläggare, tack för att du väntar". Efter närmare 10 minuter i luren har jag äntligen kommit till plats nummer 1 i kön. Jag tänkte ligga steget före och antog att de skulle säga "Har du startat om modemet?????????????????" vilket jag givetvis gjort utan resultat. Om jag gör det igen så kan de inte säga nått, hag rycker återigen strömsladden ur modemet och *KLICK*, FAAAAAAAAAAN jag har ju bredbandstelefoni.
Börjar bli måttligt irriterad men biter ihop och trycker in strömsladden igen och ringer samma nummer och gör samma val och väntar mina minuter igen ... till slut äntligen kontakt med en människa på andra sidan luren. Det tar lika lång tid för honom som ett medellångt samlag att se att nått var fel med min uppkoppling sedan levererar han den klassiska "Jag har fixat det nu, det borde funka inom några timmar *KLICK*".
Tack och lov var det inte tomma ord som levererades den sista gången och inom en minut funkade Internet och för en man som utstått snigelhastighet alldeles för länge går allt numera VRRROOOOMM-fort!

Som en liten parvel som inväntar julafton satt jag och räknade dagarna till 1 juni då den nya hastigheten skulle realiseras i vägguttaget. Dagen D inföll och jag startade datorn och öppnade Aftonbladets hemsida ... och sannerligen gick det inte lite fortare ... Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!! Efter några sekunders glädje började jag tvivla, gick det verkligen tillräckligt fort? En snabb koll med TP TEST och inte helt oväntat hade inte hastigheten ändrats för fem öre, samma tröga trötta sega sura uppkoppling som senaste året..
Mailar kundtjänst och får ganska omgående ett klassiskt svar "Det är fixat nu, den nya hastigheten gäller inom ett par timmar". Skuttar iväg på jobbet och kommer sedan hem vid 22 för att provköra den nya hastigheten.. Går in på Aftonbladets hemsida och möts av "Sidan kan ej visas", Internet funkar inte alls längre. Eftersom jag inte är någon duvunge gällande datorer och Internet kan jag ganska omgående utesluta "skit bakom spakarna" och ett SMS till grannen visar att det inte är ett generellt problem i området. Tomten på Comhem har alltså lyckas fippla till det så jag numera inte alls hade någon hastighet alls, t o m trög trött sur och seg kändes helt plötsligt nostalgiskt lockande.
Vaknar dagen efter, alla hjärnceller har fått sin smarthetssömn. Ringer kundtjänst, måste göra valet om jag vill göra en felanmälan eller diskutera fakturafråga, väljer fakturafråga (Varför hade jag fått en sådan knepig faktura när jag betalar allt via autogiro?), knapprar sedan in kundnummer gör diverse val och efter ett par minuter i luren får jag beskedet "Fakturafrågor har öppet vardagar mellan ... Välkommen åter! *KLICK*".
Milt irriterade gör jag ett nytt försök, väljer istället felanmälan och gör samma val och efter några minuter hörs "Du har nu plats 6 som betjänas av 27 handläggare, tack för att du väntar". Efter närmare 10 minuter i luren har jag äntligen kommit till plats nummer 1 i kön. Jag tänkte ligga steget före och antog att de skulle säga "Har du startat om modemet?????????????????" vilket jag givetvis gjort utan resultat. Om jag gör det igen så kan de inte säga nått, hag rycker återigen strömsladden ur modemet och *KLICK*, FAAAAAAAAAAN jag har ju bredbandstelefoni.
Börjar bli måttligt irriterad men biter ihop och trycker in strömsladden igen och ringer samma nummer och gör samma val och väntar mina minuter igen ... till slut äntligen kontakt med en människa på andra sidan luren. Det tar lika lång tid för honom som ett medellångt samlag att se att nått var fel med min uppkoppling sedan levererar han den klassiska "Jag har fixat det nu, det borde funka inom några timmar *KLICK*".
Tack och lov var det inte tomma ord som levererades den sista gången och inom en minut funkade Internet och för en man som utstått snigelhastighet alldeles för länge går allt numera VRRROOOOMM-fort!

Kommentarer
Postat av: Anonym
Tjiit bakom telefonluren!!
Postat av: Anonym
Tjiit bakom telefonluren!!
Postat av: Filthy McWhore aka CroMagnon
Stackars lilla akademiker - så mycket studieskulder å till vilken nytta :-)
Vad kul att valt att fälla in Einstein i din lilla spalt, bra jämförelse. Det var väl han som myntade uttrycket "Den som letar den söker, och den som hittar den finner"?
Puss och kram
Trackback