Manlig doft och fägring stor - Doftanalys ur genusperspektiv
Det tog nästan 30 år innan jag insåg att det finns en markant skillnad hur "doftdonen" används mellan man och kvinna. Dessutom vill jag tro att det finns mer karaktäristiska användare bland den manliga befolkningen. Känner ni igen följande generella karaktärer:
1. "Mr Axe" även kallad "Mr Noll Koll". Alla börjar vi längst ner på stegen, föräldrarna tycker det är onödigt att bränna pengar på en flaska lukta-gott, och vi introduceras i the world of Axe. Om denna person fyllt mustasch och fortfarande brukar Axe med tillhörande schampo är personen utom räddning rent doftmässigt. Som tjej förvänta dig ingen doftsensation aldrig någonsin, förutom från de Intersport-strumpor som ligger och osar otvättade i badrummet.
2. "Mr Största-möjliga-flaska-på-Taxfreen". Väljer den doft som bästa kompisen använder med framgång, tar största flaskan men snålar in på deosticket. Denna person är inte helt utom räddning, det kan vara ekonomin som fäller krokben eller bara ett allmänt ointresse av att engagera sig mer än minimalt. Som kvinna kan du förvänta dig en kille som troligtvis luktar som ditt ex, ingen doft som är värd en komplimang, inget unikt som får näshåret att ställa sig i givakt av vällust.
3. "Mr Wonderbaum", han köper mer doft än hela svenska brottarlandslaget tillsammans. I 50 % av fallen börjar karriären med antingen Fahrenheit eller Aqua di Gio i badrumsskåpet. Priset påverkar inte inköpet, det är näsan som väljer doft. Han har ett par favoritdoftar han rullar runt på, men även några joker-dofter används titt som tätt för variationens skull. Sina favoritdofter kompletterar han alltid med motsvarande deostick. Komplimanger för doften är ingen ovanlighet.
Kvinnorna är lite torrare rent karaktärsmässigt. Som jag ser det finns det med väldigt god vilja bara två karaktärer.
1. "Miss ÖB", ingen stil, inget luktsinne, inga pengar. I badrumsskåpet står fyra varianter av Date. Kompletterar med en roll-on av märket LdB som är slut sedan länge, armjosen gör att kulan ändå rullar runt. Hon har förlikat sig med tanken att vara singel resten av livet så varför "slösa" pengar på väldoft. Hennes räddning är att hon träffar "Mr Wonderbaum" men risken är tyvärr liten.
2. "Miss Normal", mer än 9X% av den kvinnliga befolkningen faller under denna kategori. I sitt artilleri finns endast en väldoftande parfym, den används dagligen och kompletteras med roll-on/deostick av allmängiltigt slag som inköpts på närmsta snabbköp. Doften är inte lika viktig som för mannen därför ägnas inte lika mycket tid och pengar åt den.
1. "Mr Axe" även kallad "Mr Noll Koll". Alla börjar vi längst ner på stegen, föräldrarna tycker det är onödigt att bränna pengar på en flaska lukta-gott, och vi introduceras i the world of Axe. Om denna person fyllt mustasch och fortfarande brukar Axe med tillhörande schampo är personen utom räddning rent doftmässigt. Som tjej förvänta dig ingen doftsensation aldrig någonsin, förutom från de Intersport-strumpor som ligger och osar otvättade i badrummet.
2. "Mr Största-möjliga-flaska-på-Taxfreen". Väljer den doft som bästa kompisen använder med framgång, tar största flaskan men snålar in på deosticket. Denna person är inte helt utom räddning, det kan vara ekonomin som fäller krokben eller bara ett allmänt ointresse av att engagera sig mer än minimalt. Som kvinna kan du förvänta dig en kille som troligtvis luktar som ditt ex, ingen doft som är värd en komplimang, inget unikt som får näshåret att ställa sig i givakt av vällust.
3. "Mr Wonderbaum", han köper mer doft än hela svenska brottarlandslaget tillsammans. I 50 % av fallen börjar karriären med antingen Fahrenheit eller Aqua di Gio i badrumsskåpet. Priset påverkar inte inköpet, det är näsan som väljer doft. Han har ett par favoritdoftar han rullar runt på, men även några joker-dofter används titt som tätt för variationens skull. Sina favoritdofter kompletterar han alltid med motsvarande deostick. Komplimanger för doften är ingen ovanlighet.
Kvinnorna är lite torrare rent karaktärsmässigt. Som jag ser det finns det med väldigt god vilja bara två karaktärer.
1. "Miss ÖB", ingen stil, inget luktsinne, inga pengar. I badrumsskåpet står fyra varianter av Date. Kompletterar med en roll-on av märket LdB som är slut sedan länge, armjosen gör att kulan ändå rullar runt. Hon har förlikat sig med tanken att vara singel resten av livet så varför "slösa" pengar på väldoft. Hennes räddning är att hon träffar "Mr Wonderbaum" men risken är tyvärr liten.
2. "Miss Normal", mer än 9X% av den kvinnliga befolkningen faller under denna kategori. I sitt artilleri finns endast en väldoftande parfym, den används dagligen och kompletteras med roll-on/deostick av allmängiltigt slag som inköpts på närmsta snabbköp. Doften är inte lika viktig som för mannen därför ägnas inte lika mycket tid och pengar åt den.
Kommentarer
Postat av: Anonym
...jag som brukar Ldb. och kulan rullar än.
där ser man.
Postat av: Theres
Du har fel,fel,fel!!
Det finns en ytterligare kategori.
3.Som har fat fyllda med väldofter.Lyxigt dyra härliga flaskor.Kvinnor som lägger 1000-lappar på lukta gott.Men som nöjer sig med Ldb under armarna!
Trackback